پرجم اندورا - تاریخچه پرچم آندورا - فرشاد اسدالهی نجفی - ایران اسکرین - andorra FLAG

پرچم کشور آندورا ( Andorra )

ویکی پدیا :

آندورا (به کاتالان: Andorra) با نام رسمی شاهزاده‌نشین آندورا (به کاتالان: Principat d’Andorra) کشور کوچک، مستقل و محصور در خشکی واقع در اروپای غربی است. این کشور در کوه‌های پیرنه از غرب با اسپانیا و از شرق با فرانسه مرز مشترک دارد. پایتخت و بزرگترین شهر آن آندورا لاولا است. مساحت آندورا ۴۶۷٫۶۳کیلومتر مربع و جمعیت این کشور در حدود ۸۵٬۴۷۰ نفر است. واحد پول آندورا، یورو است هرچند که این کشور در اتحادیه اروپا عضو نیست. از شهرهای آندورا می‌توان از اسکالدز-انگوردانی، انکمپ و سنت حولیا ده لوریا نام برد. زبان رسمی این کشور کاتالان است.

این کشور در تاریخ ۲۸ ژوئیه ۱۹۹۳ به عضویت سازمان ملل متحد پذیرفته شد.

پرچم آندورا پرچم پادشاهی آندورا است.
این پرچم به 3 طول مساوی تقسیم شده است، آبی در سمت چپ، زرد در وسط و قرمز در سمت راست. از آنجایی که آندورا توسط فرانسه و اسپانیا اداره می شد، پرچم رنگ آبی پرچم فرانسه و رنگ زرد پرچم اسپانیا و رنگ قرمز پرچم هر دو کشور است. در وسط رنگ زرد نشان آندورا دیده می شود. اندازه پرچم 3:2 است.

پرجم اندورا - تاریخچه پرچم آندورا - فرشاد اسدالهی نجفی - ایران اسکرین - andorra FLAG
پرجم اندورا - تاریخچه پرچم آندورا - فرشاد اسدالهی نجفی - ایران اسکرین - andorra FLAG

تاریخچه پرچم آندورا

 

پرچم ملی پادشاهی آندورا در سال 1866 به تصویب رسید.

این طرح مربوط به پرچم های فرانسه، اسپانیا، کاتالونیا و فوکس است که از نظر تاریخی در ارتباط با کشور آندورا هستند. پرچم که از سه نوار عمودی تشکیل شده است، شبیه پرچم سه رنگ فرانسه است، در حالی که پرچم اسپانیا دارای الگوی خط وسط گسترده تری است. رنگ آبی و قرمز پرچم آندورا در پرچم فرانسه نیز دیده می شود. قرمز و زرد نیز رنگ های پرچم کاتالونیا و رنگ های نشان قدیمی Foix County هستند.

از سال 1806 تا 1866، پرچم آندورا عمودی دو رنگ زرد و قرمز بود. شعار “Virtus Unita Fortior” در خطوط میانی به معنای “فضیلت یونایتد قوی تر است”. طراحی مشابه پرچم های رومانی، مولداوی و چاد است. اینها همه سه رنگ آبی، زرد و قرمز هستند، اما برخلاف پرچم‌های آندورا، تمام خطوط پرچم‌های آن‌ها با عرض یکسان است.

آندورا کشور کوچکی است که هیچ ارتباطی به دریا بین اسپانیا و فرانسه ندارد. واقع در جنوب غربی اروپا.

ویژگی های اصلی آندورا


آندورا کشور شماره یک اروپا برای خرید با کیفیت و قیمت مقرون به صرفه است. آندورا به عنوان یکی از کوچکترین کشورهای اروپا، با مساحت 468 کیلومتر مربع، با جمعیت 60 هزار نفری و میانگین 12 تا 14 میلیون گردشگر در سال، مکانی جذاب است. آندورا به منطقه ای وابسته به شاهزاده اورن در 13 کیلومتری مرکز تبدیل شد و بعداً به منطقه ای تبدیل شد که در آن فرانسوی ها و اسپانیایی ها بر نبرد سلطه تسلط داشتند. پس از تغییر دست بین این دو، آندورا از دهه 1900 به بعد به سربار اسپانیایی ها تبدیل شد و به این کشور استقلال داد. این کشور یک حکومت دموکراسی است.
واحد پول آندورا یورو است. کد ارز بین المللی یورو است. زبان رسمی آندورا کاتالان است. اسپانیایی، پرتغالی، انگلیسی و فرانسوی از جمله زبان هایی هستند که در این کشور صحبت می شود.