آمار و روش تحقیق در علوم اسانی

آمار و روش تحقیق در علوم اسانی

نویسنده :

         فرشاد نجفی اسدالهی

        علیرضا رضازاده

ناشر :

         فرهیختگان دانشگاه

سال نشر :

         1389

تعداد صفحه :

        272

معرفی کتاب :

انواع روش تحقیق موجب شکل گیری علم و فاصله گرفتن آن از سایر روش های شناخت در جهان شده است. به نظر من با تغییر روش شناخت از جهان پیرامون است که شاخه های علوم مختلف به وجود آمده اند و حوزه علم از شبه علم جدا شده است. با توجه به پارادایم ها و تقسیم بندی های آن در حوزه علم روش تحقیق های گوناگونی در حوزه های مختلف علم به وجود آمده است. در کنار روش تحقیق با توجه به تاثیر روند طبیعت گرایان که با گسترش و کشف قوانین فیزیک موفق شدند گستره علوم طبیعی را گسترش دهند تاثیر آن بر حوزه های گوناگون علوم قابل مشاهده بوده و هست. از این رو در کنار روش تحقیق استفاده از علم ریاضیات در قالب روش های آماری گسترش زیادی در حوزه علم داشته و مورد استفاده قرار گرفته است.
از این رو اگر بخواهیم در مورد روش تحقیق سخن بگوییم ابتدا باید دیدگاه پارادایمی خود را مشخص کنیم تا معلوم شود در کدام حوزه از روش تحقیق سخن خواهیم گفت و روش های تحلیل نیز بر اساس دیدگاه پارادایمی مشخص می شود.
در کتاب آمار و روش تحقیق در علوم اجتماعی از کلمه آمار می توان به این موضوع پی برد که مولف در پی دیدگاه های روش تحقیق در پارادایم اثبات گرایی بوده و در حقیق روش های طبیعت گرا مد نظر بوده است. با توجه به تسلط این پارادایم در حوزه های تحقیق و دانشگاهی که در اکثر پایان نامه ها وجود دارد و مقالات بسیاری نیز از این روش استفاده می کنند این کتاب با هدف آشنایی دانشجویان و محققینی که حوزه تفکرشان در پارادایم اثبات گرایی است تالیف شده است.
این کتاب به دو بخش عمده تقسیم شده است. بخش اول به روش تحقیق پرداخته و با رویکرد اثبات گرایی به تعاریف عناصر تحقیق و نمونه گیری، تکنیک های گردآوری اطلاعات، معیار و شاخص های مقبولیت تحقیق پرداخته و در بخش دوم به آمار توصیفی و استفاده از نمودارها برای خلاصه سازی اطلاعات و ارائه در پژوهش ها و نیز آمار استنباطی در جهت استفاده از اطلاعات گردآوری شده از نمونه و روش تعمیم به جامعه هدف پرداخته است.

فایل صوتی معرفی کتاب آمار و روش تحقیق در علوم اسانی