کتاب حوزه ها و مفاهیم رفاه اجتماعی

حوزه ها و مفاهیم رفاه اجتماعی

نویسنده :

         فرشاد نجفی اسدالهی

        حجت شریفی

ناشر :

         فرهیختگان دانشگاه

سال نشر :

         1389

تعداد صفحه :

        339

معرفی کتاب :

رفاه و مخصوصا رفاه اجتماعي موضوع مورد توجه تك تك افراد جامعه و نيز تك تك مديران دولتي از بالاترين سطح تا پايين ترين سطح آن است. روزي نيست كه در تمام مكالمات افراد در سراسر جهان كلمه بيمه به كار نرود. بيمه براي امروز كه مشكل داريم و بيمه براي فردا كه شايد مشكلي پيش آيد. انواع بيمه كه از درمان گرفته تا اتومبيل و سرقت و غيره. بيمه فقط قسمتي از رفاه اجتماعي است كه توسط شركت هاي بزرگ خصوصي و دولتي در سراسر جهان ارائه مي گردد و يكي از اركان رفاه اجتماعي محسوب مي شود. از سوي ديگر در تمام انتخاب هاي سراسر جهان يكي از مهمترين شعارها و وعده هايي كه نامزدان مي دهند ارائه رفاه اجتماعي و عدالت اقتصادي، جلوگيري از اختلاس و دزدي، بالا بردن قدرت خريد مردم و كاهش هزينه هاي درمان و در مجموع قول به ايجاد جامعه اي كه شهروندان در آن بدون دغدغه نان و دارو براي ايجاد فردايي بهتر تلاش كنند.
وعده هاي رفاه اجتماعي بهتر، در سراسر دنيا جزو ثابت وعده هاي نامزدهاي انتخاباتي است. اما بر خلاف رشد تكنولوژي و توليد انبوه كارخانجات باز هم شاهد كمبودها و عدم عدالت در توزيع ثروت و امكانات در سراسر كره زمين هستيم. با توجه به اهمييت اين موضوع بود كه مولف در جهت پاسخ به پرسش هاي ذهني خود اطلاعاتي را گردآوري كرد و در قالب كتابي با عنوان حوزه هاي مفاهيم و رفاه اجتماعي به چاپ رسيد.
اين كتاب به دو بخش اصلي قابل تقسيم است. بخش اول به تعاريف و كليات، سياست گذاري هاي اجتماعي و رفاه، بررسي اقتصاد خرد و كلان، توليد- عرضه – تقاضا، سياست هاي پولي، فنون برنامه ريزي و در بخش دوم به صورت جامع تري به تامين اجتماعي و نقش آن در رفاه اجتماعي پرداخته شده است. بديهي است با توجه به تحصيلات مولف در رشته جامعه شناسي زاويه ديد در تاليف كتاب با رويكرد نظريه هاي اجتماعي بوده است و با توجه به گستردگي موضوع رفاه اجتماعي مي توان آن را از زاويه ديد گوناگون و با تخصص هاي مختلف مورد بحث و بررسي قرار داد تا به اجماعي از نظريه ها و راهكارهاي افزايش رفاه و رضايت اجتماعي رسيد.

فایل صوتی معرفی کتاب حوزه ها و مفاهیم رفاه اجتماعی